De schooldag in de brugklas

Hoe ziet een gemiddelde dag van een brugklasser op het Dalton College eruit? Wat doe je allemaal op zo’n dag? Wat maakt een daltondag anders? Lees het hieronder.

schoolrooster

8:15 uur

Coachgesprek

De schooldag begint om 8:15 uur. Elke week nodigt de coach een aantal leerlingen uit voor een coachgesprek. Alle leerlingen hebben hiervoor een uur in het rooster staan. Je bespreekt dan samen met je coach hoe het gaat.

  • Heb je het naar je zin op school?
  • Lukt het om al het schoolwerk in te plannen?
  • Welke leerdoelen heb je al behaald?

Als je vragen hebt of iets wil bespreken, is het coachgesprek daar heel handig voor! Maar ook als je geen coachgesprek hebt en je wil toch even iets bespreken, dan kun je elkaar altijd opzoeken.

9:00 uur

Vaklessen en daltonuren

Je hebt altijd 4 à 5 vaste lesuren van 45 minuten per dag: deze volg je altijd samen met jouw klas. In deze vaste lesuren krijg je per vak uitleg over wat je moet leren en hoe je dat het beste kan doen. De docent geeft instructie, bespreekt toetsen en helpt leerlingen bij moeilijke onderdelen en vragen.

Vervolgens heb je elke dag een daltonuur van 60 minuten. Tijdens het coachuur de week ervoor heb je je ingeschreven voor een daltonuur voor een bepaald vak of een bepaalde docent. Onder begeleiding van de vakdocent ga je dan zelfstandig werken. Je kunt ook over bepaalde onderwerpen extra uitleg krijgen op jouw niveau, jouw aanpak bespreken of een toets nabespreken.

Je zit in een daltonuur samen met leerlingen uit hetzelfde leerjaar, maar ook uit andere leerjaren. Zo leer je snel andere leerlingen kennen en kun je ook elkaar helpen.

Tijdens de eerste weken in de brugklas heb je ‘gesloten’ daltonuren met alleen jouw klas om zo beetje bij beetje te leren plannen en keuzes te maken. We bouwen het langzaam op!

11:15 uur

Daltonzone

Alleen in de brugklas hebben de leerlingen na de pauze het 4e uur of het 6e uur een daltonzone van 45 minuten. Als je geen daltonzone hebt, is er een vast lesuur.

In de daltonzone zit je met 3 à 4 brugklassen door elkaar in verschillende ruimtes en werk je zelfstandig of samen onder begeleiding van brugklasdocenten. We starten de daltonzone altijd met een stiltekwartier om in de workflow te komen! Daarna kun je samen aan een vak of samenwerkingsopdracht werken, vragen stellen, nakijken, leren, oefenen, etc.

Tijdens de daltonzone kunnen docenten ook extra instructies aanbieden. Deze zie je in de studiewijzers staan. Mocht je een onderwerp lastig vinden of het fijn om die extra instructie te volgen, kun je naar het instructielokaal.

13:15 uur

Coachuur

Één keer per week komt de coachgroep (12 à 13 leerlingen) bij elkaar met de coach. Samen met de coach bespreek je het laatste nieuws van de afgelopen week. Soms zijn er mededelingen die voor leerlingen belangrijk zijn.

  • Je werkt aan de planning in de Daltonagenda;
  • je gaat met elkaar leren leren, bijv. mindmappen;
  • je onderzoekt hoe je het beste kunt leren;

en je spreekt met elkaar over hoe we het op school willen hebben en hoe we met elkaar omgaan, oftewel samen bepaal en bespreek je de sfeer in de klas!

14:45 uur

L.E.F., naast vaklessen en daltonuren

Naast vaklessen en daltonuren zijn er ook veel leerlingen die deelnemen aan activiteiten. Deze staan op verschillende momenten in het lesrooster. Soms worden ze aangeboden in het daltonuur, soms voor of na schooltijd. Naast de schoolvakken valt er nog zoveel meer te Leren, Experimenteren en te Fantaseren. Wat zou jij willen doen om je breder te ontwikkelen?