Leerlingcoaching

Op het Dalton College worden alle brugklassen en tweede klassen begeleid door leerlingcoaches. Dit zijn leerlingen uit de bovenbouw die jongere leerlingen helpen om te wennen aan de school, het plannen, en natuurlijk om goede resultaten te behalen. Leerlingcoaches zijn aanwezig bij alle uitjes van een klas (zoals het introductieproject van de brugklas en de tweede klas), bij alle coachuren van hun klas, en ze hebben hun eigen daltonuur om elke week leerlingen te helpen.

Daltonuur van leerlingcoaches

Elke week zitten de leerlingcoaches klaar om de leerlingen van hun klas in het daltonuur te helpen. Aan elke leerlingcoach zitten dan maximaal drie leerlingen gekoppeld.

In het begin van het schooljaar wordt vaak geholpen om te leren plannen. Later in het jaar kunnen de leerlingcoaches je helpen hoe je leert voor een toets, hoe je omgaat met stress, of wat je dan ook maar lastig vindt!

uitleg door leerlingcoach
coördinator leerlingcoaching
Patrick Fuchs

“The older and more advanced children help the younger and weaker ones whenever they are appealed to, without telling them too much, or making them too dependent.”

Leraar legt uit aan leerling coaches

Opleiding tot leerlingcoach

Leerlingcoaches worden opgeleid om hun taak zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Alle leerlingcoaches leren bijvoorbeeld over het geven van een goede uitleg, het houden van orde, en hoe je omgaat met leerhandicaps als ADHD of dyslexie. Zo staan ze zelfverzekerd in hun schoenen en kunnen ze alle leerlingen goed helpen!

Project Dalton

Sinds het schooljaar 2019-2020 werken er zelfs leerlingcoaches van het Dalton College op Daltonbasisscholen Waterland en/of De Tandem. Deze leerlingcoaches werken een ochtend in de week op de basisschool, en ondersteunen daar de leerkrachten van groep 3 t/m 8. Een geweldige kans voor leerlingcoaches met een interesse in onderwijs.

Patrick Fuchs is de coördinator van de leerlingcoaches op het Dalton College en Project Dalton. Voor alle vragen kan je contact zoeken met Patrick Fuchs.

Geïnteresseerd? Meer informatie…

• In mei 2021 schreef Patrick een folder over zijn leerlingcoaches en stuurde dit als inzending van een landelijke prijsvraag naar de Nederlandse Dalton Vereniging. De folder is hier te lezen.
  • De folder van Patrick werd beloond met de derde plaats. Het artikel dat hierover verscheen in het tijdschrift DaltonVisie is hier terug te lezen.
  • In september 2022 besteedde het tijdschrift DaltonVisie opnieuw aandacht aan Project Dalton. Leerlingcoach Eline Eeken schreef daarin zelf een artikel over het project tussen het Dalton College en OBS Waterland.
  • Benieuwd naar de ervaringen van een leerling en leerlingcoach? Luister dan naar de aflevering van onze podcast “Door de Ogen van…” met leerlingcoach Ivan en leerling Kyra (opgenomen in december 2022).
boekje over leerlingcoaching
uitleg door leerling