Debatteam

Debatteren op het Dalton College

Het Dalton College kent een lange traditie op het gebied van debatteren. Bij debatteren leer je hoe je argumenten vindt, deze rangschikt en de kracht ervan beoordeelt. Bovendien leer je echte argumenten te onderscheiden van drogredenen. Ook moet je in staat zijn je te verweren tegen de argumenten van de tegenstander, je moet je dus kunnen inleven in de argumenten van de ander. Daarnaast leer je ook hoe je deze argumenten verbaal en non-verbaal het beste kan presenteren en hoe je met een team het beste kan opereren om de jury te overtuigen. Dit zijn allemaal vaardigheden waar je ook bij andere vakken en in de loop van je werkende leven veel profijt van zal hebben.

Op het Dalton College organiseren we jaarlijks een intern debattoernooi in de daltonuren. Ook is er een schoolteam waarmee we één keer per week oefenen en waarmee we deelnemen aan diverse buitenschoolse debatwedstrijden zoals “Op Weg naar het Lagerhuis”. Maar natuurlijk is één van de belangrijkste redenen om je in het debatteren te storten ook het plezier dat je tijdens de trainingen en de wedstrijden aan het debatteren beleeft!

Debateren

“Het debatteam is altijd erg gezellig. We oefenen iedere week in het daltonuur en je leert er erg veel van. Je leert bijvoorbeeld te verwoorden wat je wil zeggen. Daarnaast leer je hoe je dingen van de andere kant kan bekijken, want je zal het niet altijd eens zijn met de stelling. We hebben geregeld toernooien op andere scholen en daarbij gaan wij altijd voor de winst!”